Mężczyzna, który nie był lekarzem, ba – nie posiadał wykształcenia medycznego, wystawiał pacjentom zwolnienia lekarskie i recepty. Pacjentów przyjmował na wizytach domowych w Gdyni. Fałszywy lekarz odbył łącznie 46 wizyt. Jak tłumaczył, “zastępował kolegę”. Co ciekawe, po ujawnieniu sprawy, niespodziewanie zmarł. Śledztwo w jego sprawie wszczęła prokuratura. Lekarzowi, którego “zastępował” grozi do ośmiu lat więzienia.
Na Szpitalnym Oddziale Ratunkowym nie obowiązuje zasada "kto pierwszy, ten lepszy". Tam o czasie przyjęcia decyduje nie godzina przybycia, a stan chorego. Kto powinien otrzymać pomoc natychmiast? Przed przyjęciem na SOR pielęgniarka, ratownik medyczny lub lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem (tzw. triaż) na podstawie którego określa jego stan i przypisuje do jednej z pięciu kategorii zgodnie z tym, jak pilna jest pomoc. W pierwszej kolejności obsługiwani są pacjenci “czerwoni” – kto się do nich zalicza?
Ile razy poskarżyłeś się komuś na jakość publicznej służby zdrowia? Ile razy nazwałeś szpital "mordownią" lub napisałeś, że odmówiono Ci pomocy? Czy wiedziałeś, że za takie słowa możesz stanąć przed sądem? Tak właśnie stało się z jednym z niezadowolonych pacjentów z Oświęcimia.
Afera z podsłuchami w aptekach zmobilizowała Urząd Ochron Danych Osobowych, który zacznie ściślej współpracować z Głównym Inspektorem Farmaceutycznym. Szefowie obydwu urzędów zawarli porozumienie. Cel? Ujawnianie i eliminowanie przypadków naruszenia prawa w związku z przetwarzaniem danych osobowych pacjentów i pracowników aptek. Jak skorzystają na tym pacjenci?
26 października Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie dostępu do dokumentacji medycznej. Czy pacjenci mogą bezpłatnie otrzymać pierwszą kopię swojej dokumentacji medycznej ? Czy administrator danych musi znać przyczynę, dlaczego pacjent występuje z takim wnioskiem?